Inzicht geven in de praktijk
Als trainer is het een uitdaging om een rol aan te nemen waarmee je de cursisten inzicht kunt geven in verschillende praktijk situaties. De cursisten leren hierdoor hoe ze daarmee om kunnen gaan.
Van elkaar leren
Als ik voor een groep sta met diverse IT rollen probeer ik de cursisten met elkaar in gesprek te brengen. Dit doe ik veelal door ze uit te dagen om hun mening of specifiek voorbeeld te geven wat past bij het onderwerp. Zo leren de cursisten niet alleen de lesstof kennen, maar ook de rol van andere IT collega’s en het verschil in gedachtegang.
Mijn doel is om de hele groep, naast de lesstof, ook iets van elkaar te laten leren.
Voorbeeld Servicedesk Medewerker
Heb ik als trainer te maken met servicedesk medewerkers die aan de systeembeheerders aangeven “we mogen nergens bij” dan neem ik plaats in de stoel van de systeembeheerder.
"Ik heb veel liever dat je heel goed bent in jouw onderdeel, zodat ik het juist kan instellen aan de achterkant.”
Voorbeeld Systeembeheerder
Als een systeembeheerder tegen mij zegt “Ja, dan moeten ze maar duidelijk zijn in wat ze dan mij willen weten, zoals hoe lang ik bezig ben met bepaalde activiteiten.”
Dan neem ik als trainer –zogenaamd- plaats in de stoel van de manager: “Als jij mij niet aangeeft waarmee je bezig bent, dan kan ik geen extra tijd plannen.”
Een belerende les heeft in mijn ogen geen zin. Ik creëer in mijn lessen allerlei ‘haakjes’ door verhalen en voorbeelden te delen. Zo herkennen de cursisten tijdens het examen de ‘haakjes’ en is de link tussen de geleerde lesstof en de examenvraag eenvoudiger.
Zo gebruik ik vaak een voorbeeld met frikandellen. Regelmatig hoor ik terug van cursisten; “Tijdens het examen heb ik nog eens aan de frikandellen gedacht.”