Search


Kennisoverdracht van Microsoft Office 365 in 5 praktische tips

Door: Gerben Hameetman 26-09-2018

Hoe draag je de door jou opgedane kennis van Microsoft Office 365 over aan je collega’s zodat ook zij de volle honderd procent gaan benutten? Het is waardevol als je een training bij ons gevolgd hebt dat je jouw kennis en expertise overdraagt. Als je daar hulp bij kunt gebruiken, lees dan deze blog met vijf praktische tips van onze trainer Gerben Hameetman.
Office 365 in the cloud connecting devices

Hoe draag je de door jou opgedane kennis van Microsoft Office 365 over aan je collega’s zodat ook zij de volle honderd procent gaan benutten? Het is waardevol als je een training bij ons gevolgd hebt dat je jouw kennis en expertise overdraagt. Als je daar hulp bij kunt gebruiken, lees dan deze blog met vijf praktische tips van onze trainer Gerben Hameetman.


Wanneer nemen collega's je serieus?


Je hebt een Microsoft Office 365 opleiding afgerond en het is waardevol om deze kennis intern te delen. Het belangrijkste is dat collega’s je alleen geloven als je zelf het voorbeeld bent. Je moet duidelijk maken wat de verandering voor waarde toevoegt. “Het meest opvallende is hoe IT’ers zelf vasthouden aan oude gewoontes” is hoe Gerben het omschrijft. Als voorbeeld: e-mails met bijlagen versturen en allerlei versies creëren hoeft al lang niet meer omdat je in Microsoft Teams gewoon in één versie kunt samenwerken.

Tip 1: Doe het zelf


Verandering wordt alleen door collega’s omarmt als ze het juiste voorbeeld krijgen. Dus kijk naar jezelf en voorkom dat je jezelf betrapt op oude gewoontes.

Tip 2: Ga al in een vroeg stadium in gesprek


Voordat je naar de training komt, stel jezelf de vraag “Wat wil ik leren?”. Zodat je weet wat je er uit wilt halen. Denk daarna ook na over wat de organisatie en je collega’s nodig hebben. Zodat je niet als enige op de nieuwe manier kunt werken na het volgen van de training.

Tip 3: Denk klein om groot te bereiken


De grootste fout die bij elke kennisoverdracht gemaakt wordt is ‘het teveel’. Zeker als het gaat om de implementatie van een nieuwe technologie of het veranderen van gewoontes. Kleine stappen leiden tot grote veranderingen, het heeft tijd nodig.

Tip 4: Maak collega-persona's


Je collega’s hebben verschillende rollen binnen de organisatie. Een accountmanager of servicemonteur die op de weg zit zal interesse hebben in mobiel werken, een collega op de facturatie afdeling hoogstwaarschijnlijk niet. Office 365 is een benaderbaar platform vanaf een groot aantal apparaten, sta stil bij wie wat gebruikt.

*Een persona is een beschrijving waarin een collega zich kan herkennen.


Tip 5: Vertel verhalen, benut de praktijk


Je kunt bijvoorbeeld Skype heel technisch uitleggen, ga er maar vanuit dat er weinig bij je collega blijft hangen. Je krijgt meer aandacht door te benadrukken dat hij of zij niet meer in muffe vergaderruimtes hoeft te zitten en altijd, vanaf welke plek dan ook, kan deelnemen.

Een laatste advies


Het gaat niet om het overdragen van de technologie, maar om het verduidelijken van de betekenis ervan. Wat kun je er precies mee? Dat is best een behoorlijke uitdaging, zeker wanneer het gebeurt door mensen die altijd passie voor technologie gehad hebben. Het advies van Gerben is om de IT afdeling genoeg tijd te geven om binnen de organisatie uit te leggen wat er precies mee gedaan kan worden en vast te stellen welke voordelen het oplevert voor de medewerkers en de organisatie.

Een extra handvat nodig?


Neem hier contact met ons op als je meer wilt weten.