Tip 1: Doe het zelf
Verandering wordt alleen door collega’s omarmt als ze het juiste voorbeeld krijgen. Dus kijk naar jezelf en voorkom dat je jezelf betrapt op oude gewoontes.
Tip 2: Ga al in een vroeg stadium in gesprek
Voordat je naar de training komt, stel jezelf de vraag “Wat wil ik leren?”. Zodat je weet wat je er uit wilt halen. Denk daarna ook na over wat de organisatie en je collega’s nodig hebben. Zodat je niet als enige op de nieuwe manier kunt werken na het volgen van de training.
Tip 3: Denk klein om groot te bereiken
De grootste fout die bij elke kennisoverdracht gemaakt wordt is ‘het teveel’. Zeker als het gaat om de implementatie van een nieuwe technologie of het veranderen van gewoontes. Kleine stappen leiden tot grote veranderingen, het heeft tijd nodig
Tip 4: Maak collega-persona's
Je collega’s hebben verschillende rollen binnen de organisatie. Een accountmanager of servicemonteur die op de weg zit zal interesse hebben in mobiel werken, een collega op de facturatie afdeling hoogstwaarschijnlijk niet.
Office 365 is een benaderbaar platform vanaf een groot aantal apparaten, sta stil bij wie wat gebruikt.
*Een persona is een beschrijving waarin een collega zich kan herkennen.
Tip 5: Vertel verhalen, benut de praktijk
Je kunt bijvoorbeeld Skype heel technisch uitleggen, ga er maar vanuit dat er weinig bij je collega blijft hangen.
Je krijgt meer aandacht door te benadrukken dat hij of zij niet meer in muffe vergaderruimtes hoeft te zitten en altijd, vanaf welke plek dan ook, kan deelnemen.