Ik ben, inmiddels zo’n 22 jaar geleden, trainer geworden omdat ik zelf graag op de hoogte wilde blijven van de nieuwste softwareontwikkelingen.
Na verloop van tijd ben ik trainingen gaan geven over software die ik ook in mijn bedrijf gebruik. Door deze ontwikkeling ben ik in staat de trainingen te benaderen vanuit praktijksituaties, in plaats van puur theoretisch.
De oefeningen, zoals voorgeschreven in het lesmateriaal, werken altijd. Toch kom je in de praktijk situaties tegen waarbij standaard oplossingen niet werken. Deze situaties probeer ik in de lessen, vanuit mijn praktijkervaring, toe te lichten.
Praktijkvoorbeelden
Als voorbeeld het NT Framework, een database toegang. Deze werkt perfect wanneer je tijdens de cursus 100 rijen uit de database haalt. In praktijk wil je wellicht 100 miljoen rijen uit de database halen, dan heb je een probleem indien je alleen over basiskennis beschikt.
Deze praktische oplossingen zijn in mijn ogen de toegevoegde waarde van een trainer die actief met de software werkt.
Een ander voorbeeld is SharePoint, deze software heeft een tijdje een probleem gehad. Dit betekende dat een lijst met meer dan 2000 items niet terug gezet kon worden. Als je dat niet weet, kun je in een training oefenen met het terug zetten van lijsten, maar werkt dit niet indien de server crasht en je een back-up terug wil zetten. Hoe je dat soort calamiteiten oplost, vind je niet terug in een cursusboek of e-learning. Deze praktijkkennis kan ik toe voegen als trainer.